Konec dilem o beljakovinah

Mag. Nadiža Pleškoprehranska coachinja
08.04.2019, 7:03
Pa so le prišle na vrsto še beljakovine. Z njimi bomo tudi zaokrožili sklop člankov o makrohranilih.

 

NAGRADNA IGRA: 

Prijave na Sparovo plesno tekmovanje S PLESOM DO ZVEZD so zaključene! Izmed vseh, ki se bodo uvrstili v finale tekmovanja, bo na koncu strokovna komisija pod vodstvom Katarine Venturini izbrala zmagovalca, zmagovalni par ali skupino, ki prejme glavno nagrado - plesno delavnico v Londonu, in sicer v Pineapple Dance Studios. Glasujte TUKAJ in pomagajte svojim favoritom do finala!

Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja
Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinjaFOTO: Aljoša Rebolj

Piše mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja:

Pretekli teden sem pisala o ogljikovih hidratih in na kaj je dobro biti pozoren, pred dvema tednom pa o maščobah. Zraven sem vam vedno priložila še kakšen okusen in enostaven recept. Ste kakšnega že preizkusili? Tudi tokrat ne gre brez recepta. Recept za slasten humus, ki ga lahko pripravi čisto vsak. Drugi pa morda še bolj kot recept, predstavlja idejo za 'najhitrejši slastni prigrizek brez slabe vesti in ko res hitro potrebujemo nekaj dodatne energije ali nekaj sladkega'. O čem govorim, preverite TUKAJ!

Zdaj se pa res lotim beljakovin. Tudi pri njih je prisotne kar nekaj zmede. Res je, da jih telo nujno potrebuje. Jaz jim pravim, da so to kar naše opeke. Iz njih so sestavljena naša tkiva, naše mišice, organi.

Ste vedeli, da naše telo samo proizvaja beljakovine, ki jih potrebuje za normalno delovanje? Da pa to lahko stori, potrebuje prave gradnike. In te gradnike moramo vnesti s pravo prehrano. Torej ko mi vnesemo v svoje telo neko beljakovinsko živilo, se to v procesu prebave razgradi na manjše gradnike, ki jim rečemo aminokisline. Te nato naše telo uporabi in iz njih sestavi beljakovine, ki jih potrebuje.

Zanimivo, kajne?

PREBERI ŠE
Veste, kje vse se skriva sladkor?

Aminokisline delimo na esencialne in neesencialne. Ključno je, da našemu telesu priskrbimo vse. Če uživamo raznoliko, sezonsko in čim manj industrijsko predelano prehrano, se nam ni treba bati, da bi nam katere primanjkovalo, saj so beljakovinska živila vedno sestavljena iz različnih vrst aminokislin.

Tudi nobene potrebe ni, da bi po beljakovinah prekomerno posegali. Dobro pa je, da jih užijemo v vsakem obroku vsaj nekaj.

Zmotno je tudi mišljenje, da so beljakovine prisotne samo v živilih živalskega izvora. Velik delež jih vsebujejo tudi stročnice, semena, oreščki. Pa tudi v polnovrednih žitih in temnolistnati zeleni zelenjavi jih boste našli kar nekaj.

Beljakovine so naše opeke.
Beljakovine so naše opeke.FOTO: iStock

PREBERI ŠE
Največje zmote o maščobah

Prav zato vam danes prilagam še recept za humus.

To je namaz iz čičerike. Odlična zamenjava za razne 'paštete' ali druge industrijsko predelane namaze. Zanj boste potrebovali le pet minut časa. Humus lahko namažete v polnozrnato tortiljo, dodate še nekaj vam ljube zelenjave, zavijete in dobili ste odlično malico za na pot. Ali pa ga namažete na rezino popečenega polnovrednega kruha. Meni je še najboljši v kombinaciji s svežo zelenjavo. Narežem korenček, stebelno zeleno in papriko, nato pa to zelenjavo pomočim v humus. Odličen popoldanski prigrizek. Zelo prav pride tudi, ko se na vratih pojavijo nenapovedani obiski.

In še sestavine, ki jih boste potrebovali:

- približno 150 g kuhane čičerike,

- 1 strok česna,

- drobno sesekljan peteršilj (jušna žlica),

- sol, poper in rdečo papriko po želji in okusu (za malo bolj pikanten okus rdečo papriko zamenjajte s kajenskim poprom),

- limonin sok (približno dve jušni žlici),

- tahini pasta – sezamova pasta (jušna žlica) in malo sezamovih semen za posip,

- po potrebi še jušna žlica ali dve oljčnega olja in nekaj tekočine, ki vam je ostala od kuhanja čičerike (lahko zamenjate z navadno vodo ali kakšnim rastlinskim napitkom).

Humus se odlično poda k narezani zelenjavi.
Humus se odlično poda k narezani zelenjavi.FOTO: Thinkstock

Vse sestavine stresite v mešalnik in dobro premešajte. Jaz mešam toliko časa, da se vse sestavine res dobro premešajo, namaz pa postane čisto gladek in kremast. Poskusite in po potrebi še dodatno začinite.

Namaz hranite v hladilniku. Pred serviranjem pa ga pokapljajte z malo oljčnega olja, potresite s sezamovimi semeni in ščepom rdeče paprike ali kajenskega popra.

Pa dober tek,

Vaša Nadiža