Nadiža Pleško: 'Jabolko in banana sta moja absolutna zmagovalca'

Mag. Nadiža Pleškoprehranska coachinja
22.03.2019, 10:38
Kako si jaz sladkam življenje? Najraje kar s svežim sezonskim sadjem. Jabolko in banana pa sta moja absolutna zmagovalca in ju imam vedno pri roki. Tako priročna za vse situacije. Tudi pri peki sladkor večinoma nadomestim kar z njima. Vas izzovem, da poskusite moj narastek iz jabolk in prosene kaše. Jabolka poskrbijo tudi za sočnost in ne samo za sladek okus.

Jabolka so zakon!
Jabolka so zakon!

NAGRADNA IGRA

Prijave na Sparovo plesno tekmovanje S PLESOM DO ZVEZD so zaključene! Izmed vseh, ki se bodo uvrstili v finale tekmovanja, bo na koncu strokovna komisija pod vodstvom Katarine Venturini izbrala zmagovalca, zmagovalni par ali skupino, ki prejme glavno nagrado - plesno delavnico v Londonu, in sicer v Pineapple Dance Studios. Glasujte TUKAJ in pomagajte svojim favoritom do finala!

BANANE

Banana paše vedno in povsod. A vseeno jo je najbolje zaužiti na prazen želodec. Sladkor, ki je v njej se hitro prebavi in poskrbi za direktno gorivo, tako za naše možgane, kot tudi telo. Še posebej, če so banane že dobro zrele.

Spadajo med sadeže z nekoliko več sladkorja, zato nič čudnega, da je ta sadež tako priljubljen prav med športniki oziroma bolj aktivnimi posamezniki. Ravno prav zrela banana vam bo prišla zelo prav tako pred samim treningom, kot tudi med kakšnimi odmori med več urnimi treningi.

V kolikor pa je banana še bolj zelena, pa ni odveč pozornost, da le-to res dobro pregrizete, saj vsebuje več rezistentnega škroba, ki spada med zelo pomembne prehranske vlaknine. Takšno banano je tudi bolje pojesti nekoliko pred treningom, da vam slučajno ne povzroči kakšnih nevšečnosti ravno med samim treningom.

Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja, bo za vas vsak teden pripravljala članke na temo uravnotežene prehrane.
Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja, bo za vas vsak teden pripravljala članke na temo uravnotežene prehrane.FOTO: Aljoša Rebolj

Vsebujejo veliko hranilnih snovi za naše telo. Predvsem dosti kalija in vitaminov B skupine, ki veljajo za pravo kombinacijo pri uravnavanju stresa. Ravno zato vam morda prav banana večkrat zapaše ravno po napornem dnevu.

Uživanje zrelih banan je odlično pred in med dolgotrajno vzdržljivostno aktivnostjo (na primer dolg tek), ko potrebuje naše telo hiter in lahko prebavljiv vir sladkorjev. V kolikor bi želeli, da bi se sladkor iz zaužitih banan v kri sproščal počasneje in s tem podaljšali sitost, pa banano uživajte skupaj z nekaj oreški.  Jaz jih uporabim tudi pri peki slaščic, namesto sladkorja. In seveda pri izdelavi svojih presnih tort in drugih presnih dobrot. Odlične so tudi kot nadev za palačinke.

Ali ste vedeli? Dosti športnikov zaužije banano tudi po treningu in ne samo pred ali med. Pravijo, da jim omili mišično utrujenost, ki zna slediti prihodnji dan.

JABOLKO

Jabolko na dan odžene zdravnika stran, pravi stari pregovor, kajne?!

No, kot zanimivost vam povem, da ta pregovor žal ni bil tudi znanstveno potrjen. So pa jabolka sigurno najpogosteje pridelan sadež pri nas. To pa tudi nekaj šteje. Sama sem zagovornica in podpornica lokalnih pridelovalcev. In tudi vas spodbujam, da si poskusite v čim večji meri zagotoviti čim več lokalno pridelane hrane.

Tudi jabolko, kot vse ostalo sadje spada med ogljikove hidrate. Vsebuje naravno prisotne sladkorje, nekaj vlaknin (predvsem v lupini), C vitamin in ostala pomembna hranila za naše telo.

Najbolje je pojesti kar celo jabolko, z lupino. Pri tem je pomembna tudi sama pridelava in odsotnost pesticidov.

Enostavno se jabolko vzame s seboj na pot. Počaka tudi v pisarni. Pri meni je vedno vsaj eno jabolko v moji torbici. Če ne zame pa za koga, ki je pozabil malo nase in že vidim, da mu koncentracija pada. Saj veste – lačni smo 'ful' drugačni!

Jabolko se odlično skladišči in pod pravimi pogoji počaka tudi več mesecev. Je pa res, da ni nič kaj bolj okusnega, kot pojesti jabolko kar direktno z drevesa.

Nadiža prisega na jabolka in banane, ki lahko v nekaterih sladicah nadomestijo sladkor.
Nadiža prisega na jabolka in banane, ki lahko v nekaterih sladicah nadomestijo sladkor.FOTO: Dreamstime

Tako kot vso sadje vam priporočam, da tudi jabolka uživate na prazen želodec in v celem kosu. Proces priprave soka sprosti naravno prisotne sladkorje, ki se v telesu absorbirajo veliko hitreje, kot iz celega sadeža. Odvzamejo pa se mu tudi vlaknine, ki to absorbcijo v celem sadežu zavirajo, zraven pa blagodejno vplivajo še na vašo prebavo.

Jabolka so zelo priročna tudi za uporabo v različne kulinarične namene. Lahko jih tudi posušimo in uživamo v njih predvsem v hladnejših mesecih, ko jih v naravi ni.

Sedaj že veste, da jih jaz zelo rada uporabim tudi pri peki in z njimi nadomeščam beli sladkor. V nadaljevanju  vam zaupam še recept za prosen narastek s suhimi in svežimi jabolki.

RECEPT – Prosen narastek s suhimi in svežimi jabolki

Odličen je za zajtrk, malico, za na pot, za v hribe, pred treningom, za na tekmo in v službo.

Ta narastek zopet spada med enega izmed mojih ljubših receptov. Narejen iz samih odličnih in hranil polnih sestavin, brez dodanega belega sladkorja, a vseeno ravno prav sladek na okus. Za zelo okusnega so ga ocenili tako malo mlajši, kot tudi malo starejši. Me prav zanima kako ga boste ocenili vi!

No, pa si poglejmo, kaj poste potrebovali:

- proseno kašo (če se le da, vedno uporabim ekološko proseno kašo)

- sveža jabolka

- suha jabolka

- jajca

- kokosovo moko

- burbonsko vanilijo in cimet

- mandljev napitek

- kokosovo maslo

Jabolka in babane so kot nalašč za pripravo okusnih in uravnoteženih sladic.
Jabolka in babane so kot nalašč za pripravo okusnih in uravnoteženih sladic.FOTO: Dreamstime

PRIPRAVA: Približno dve skodelici prosene kaše dobro spremo pod tekočo vodo (lahko tudi namočimo čez noč). Bomo s tem še povečali njeno hranilno vrednost. Stresemo v posodo in zalijemo z dvema skodelicama vode in dvema skodelicama mandljevega napitka. Dodamo še polovico skodelice kokosovih kosmičev/moke in za tri pesti na manjše koščke narezanih suhih jabolčnih krhljev. Dobro premešamo. Posodo pokrijemo in zavremo. Naj brbota približno deset minut, nato posodo odstavimo in pokrito pustimo toliko časa, da se kaša skoraj popolnoma ohladi.

Medtem pripravimo ostale sestavine. Naribamo vsaj 5 jabolk. V kolikor so manjša, lahko tudi 6 ali 7. Sok od jabolk in suhi jabolčni krhlji v kaši bodo poskrbeli za naravno sladek okus narastka. Dodamo malo žličko cimeta in zopet vse skupaj dobro premešamo. V posebni posodi dobro stepemo tri rumenjake, dodamo pol skodelice mandljevega napitka in ščep burbonske vanilije. Beljake stepemo v sneg. Dodamo še ščep himalajske soli, da bo sneg res čvrst.

In nato samo še sestavimo narastek. Vzamemo pekač. Ga na tanko premažemo s kokosovim maslom. K ohlajeni kaši primešamo naribana jabolka, nato počasi vmešamo še sneg. Zmes preložimo v pekač. Enakomerno poravnamo in z vilico prešpikamo, da se bodo vmes pokazale manjše luknjice. Nato narastek enakomerno prelijemo z zmesjo rumenjakov, mandljevega mleka in ščepa vanilije.

Narastek postavimo v ogreto pečico na 160 stopinj za dobro uro, oziroma čisto odvisno, kako zapečenega želimo. Vse sestavine so tako ali tako že dobro prekuhane. Ko je pečen, počakajte vsaj pol ure, da se malo ohladi. Pa čeprav vem, da se vam bo te pol ure vleklo, kot tri.

Pa dober tek vam želim.

Vaša Nadiža