Voda s kumaro, limono in meto: navdušeni boste!

Mag. Nadiža Pleškoprehranska coachinja
15.04.2019, 16:05
Dragi moji, čas je, da spregovorimo o še eni zelo pomembni temi. In to je hidracija našega telesa oziroma pitje tekočin.

 

NAGRADNA IGRA: 

Prijave na Sparovo plesno tekmovanje S PLESOM DO ZVEZD so zaključene! Izmed vseh, ki se bodo uvrstili v finale tekmovanja, bo na koncu strokovna komisija pod vodstvom Katarine Venturini izbrala zmagovalca, zmagovalni par ali skupino, ki prejme glavno nagrado - plesno delavnico v Londonu, in sicer v Pineapple Dance Studios. Glasujte TUKAJ in pomagajte svojim favoritom do finala!

Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja
Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinjaFOTO: Aljoša Rebolj

Piše mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja:

Večina telesne teže odraslega človeka predstavlja voda. Že vsaka blaga dehidracija, kar pomeni zmanjšanje količine telesnih tekočin tudi le za dva ali tri odstotke, lahko bistveno vpliva na naše fizično in psihično stanje. Po drugi strani pa lahko že optimalno pitje tekočin močno prispeva k boljši energiji in počutju tekom dne.

Odrasel človek dnevno potrebuje okoli dva litra, mladostniki pa približno liter in pol ustreznie tekočine. Seveda je končna količina vnosa tekočin odvisna tako od načina življenja posameznika, kot tudi od zunanjih okoliščin (letni čas, fizična aktivnost, spol, teža). Za vse pa velja, da je optimalna tekočina za potešitev naše žeje in nadomeščanje tekočine kar naša pitna voda.

V kolikor vam ta težko steče po grlu, si morda lahko pomagate s tem, da si jo rahlo začinite. Morda s krhlji jabolk, pomaranče ali kakšnim jagodičevjem. V vročih poletnih dneh si sama v vrč vode že zjutraj narežem kumaro, dodam rezine limone, sveže metine liste in malo premešam. Po kaki uri že dobim nadvse osvežilen napitek.

Poskrbite za hidracijo!
Poskrbite za hidracijo!

V primerih, kjer je potenja na dnevni bazi več, kar pomeni tudi večji vnos vode od zgoraj zapisanega, pa priporočam, da si tu in tam v svoj kozarec vode dodate še mali ščep res kvalitetne in nerafinirane soli.

Na trgu sicer obstaja mnogo napitkov, ki jim rečemo tudi izotonični napitki. Ti pa navadno poleg mineralov dostikrat vsebujejo še rafiniran sladkor, razna barvila in konzervanse (to je tudi razlog, da so ti napitki takšnih pisanih in nenaravnih barv). Prav zato vam svetujem, da si raje pripravite svoj izotonični napitek kar sami doma. Recept zanj pa najdete TUKAJ!

Odsvetujem pa, da posegate po različnih vodah z okusi. Te navadno vsebujejo preveč dodanih sladkorjev. Tudi različne gazirane in aromatizirane druge pijače odsvetujem. Enostavno v njih težko najdemo kaj uporabnega za naše telo. Večinoma le veliko dodanih umetnih arom in sladkorja. Prav zato nas tako hitro »zasvojijo« s svojim okusom in nato potrebujemo kar nekaj časa, da se lahko zopet navadimo na pitje navadne vode.

Dostikrat dobim tudi vprašanje, kakšno je moje mnenje glede pitja različnih energijskih pijač in napitkov s kofeinom. Razširilo se je neko splošno mnenje, da nam ti pripomorejo k več energije, boljši trenutni predstavi in tudi nižanju telesne teže. Žal je to še ena preveč posplošena teza, ki lahko na dolgi rok celo bolj škoduje, kakor pomaga.  Večinoma vsi ti napitki vsebujejo določene stimulanse (kofein, taurin), v večini primerov jih zaužijemo še v kombinaciji z veliko količino sladkorja. In to, kar morda na kratek rok začutimo kot povečan pritok energije in manjšo željo po hrani, se na dolgi rok telo navadi, mi pa potrebujemo vedno večje količine teh substanc, da sploh lahko dosežemo neko normalno delovanje.

Za lažje razumevanje podam primer nekoga, ki je zaprisežen ljubitelj kave ali nekoga, ki redno posega po energijskih napitkih. V kolikor takšno osebo prosite, da za nekaj časa opusti svojo navado pitja kave, boste v večini primerov naleteli na odpor. Ali pa na odgovor, ds »brez kave enostavno ne morem delovati«. S skodelico kave tu in tam ni nič narobe, v kolikor pa je ta potrebna, da lahko delujete, pa bi pri meni že obstajal razlog za alarm in raziskovanje, ali nam ta skodelica kave oziroma napitek res še služi v naše dobro ali se skriva še kaj drugega za tem.

Hladen napitek iz zelenega čaja je kot nalašč za vroče poletne dni.
Hladen napitek iz zelenega čaja je kot nalašč za vroče poletne dni.FOTO: iStockphoto

Jaz vedno težim k temu, da s stranko poiščeva pravi razlog za manj energije v telesu in se nikoli ne sprijaznim z iskanjem le nekih instant rešitev za katere vem, da na dolgi rok ne prinesejo želenega. Dostikrat le še nekaj dodatnih neželenih stranskih učinkov.

No, še posebej bi pri tem rada opozorila, da pred takšnimi substancami obvarujete oziroma še bolje - na pravi način izobrazite vaše otroke. Bodite pozorni, da pijače, ki jih pijejo, ne vsebujejo različnih poživil, umetnih arom, dodatnih sladkorjev ...

V kolikor otroke težko pripravite k pitju vode, vam zaupam en trik

Ponudite jim doma skuhan kompot. Temu pa vsak dan dodate še malo več navadne vode in tako se bodo otroci lažje navadili na samo pitjein tudi na okus. Recept zanj pa najdete na koncu članka.

Na kaj vse vpliva zadostna hidracija in kako lahko prepoznate znake, da vašemu telesu primanjkuje tekočine pa v kakšnem izmed naslednjih člankov.

Tokrat vam želim Na zdravje!  …z vodo seveda, da ne bo pomote, hihi

Vaša Nadiža

PS: Še recept za »moj kompot« - KOMPOT PO NADIŽINO

Ključno, kar je morda pri tem kompotu drugače od vašega, je to, da svežega sadja nič ne vremo. V trenutku, ko voda pride do vrelišča, dodamo sveže sadje, gretje ugasnemo in zapremo s pokrovko. Ta trik sem podedovala po svoji mamici, ona pa po svoji.

No, pa pojdimo na začetek. Kompot si naredim in ga zaužijem še toplega, večkrat, predvsem v hladnejših delih leta ali ko se želim malo pocrkljati. Vpliva zelo blagodejno na moj želodec in prebavila. V toplejšem delu leta pa počakam, da se ta ohladi. Tu in tam ga še dodatno obogatim z svežimi metinimi listi in malo limoninega soka. Dodam še nekaj sveže vode in tako dobim osvežilen napitek, ki ni vedno le samo voda.

Njegova priprava pa je res čisto enostavna.

Vzamem večjo posodo, jo napolnim z vodo in dam segrevati. Medtem očistim sadje. Navadno so to jabolka, v sezoni tudi rabarbara in slive. Pozimi pa ponavadi dodam še kakšno suho slivo ali suh jabolčni krhelj. Sadje narežem na večje kose in počakam, da voda zavre.

Pripravim še mleti cimet in pa palčko cimeta ter klinčke. Včasih za dodatno aromo dodam še kardamon, ne pa vedno.

Če ste aktivne, je še toliko bolj pomembno, da poskrbite za hidracijo.
Če ste aktivne, je še toliko bolj pomembno, da poskrbite za hidracijo.FOTO: Dreamstime

No, in ko voda zavre, vse našteto stresem v vodo, ugasnem ogenj, pokrijem s pokrovko in počakam, da se vsaj malo ohladi. Sadje in začimbe pa spustijo svojo aromo. S tem ko sadja ne vrem, poskrbim, da se le to ne razkuha popolnoma, ohrani svojo obliko in še morda kak vitamin.

Tudi otroci ga imajo radi. Na ta način lažje popijejo več tekočine, brez dodanih sladkih sirupov in sokov iz koncentriranega sadja.

Vaša Nadiža