Resnica o kolagenu in kaj spodbuja njegov nastanek

J.V.
14.09.2018, 7:57
0
Kolagen je ena izmed tistih čudežnih sestavin v steklenički, za katero ste zagotovo slišale že velikokrat. Vse vemo, da je zelo pomemben pri ohranjanju mladostnega videza kože in glajenju gubic, ima pa tudi veliko drugih lastnosti, ki jih večina ne pozna.

Sredi dvajsetih let začne naše telo izgubljati sposobnost obnove kolagena za približno 1,5 odstotka letno, kar pomeni, da lahko do 45. leta raven kolagena v našem telesu pade tudi za do 30 odstotkov.
Sredi dvajsetih let začne naše telo izgubljati sposobnost obnove kolagena za približno 1,5 odstotka letno, kar pomeni, da lahko do 45. leta raven kolagena v našem telesu pade tudi za do 30 odstotkov.FOTO: iStock

Ste vedele, da je kolagen beljakovina, ki je ključnega pomena za lepo kožo, zdrave in močne lase, pa tudi za mišično maso in dobro delujeoče sklepe? Ta namreč predstavlja kar 30% vseh beljakovin v telesu. Po 20. letu začne količina kolagena hitro upadati, še hitreje po 30. in 40. letu. "Kolagen je beljakovina, ki se s staranjem zmanjšuje in nagel upad zaznamo že po dopolnjenem 25. letu. Kolagen sestavlja niz aminokislin, kot so glicin, prolin, hidroksiprolin, hidroksilizin in drugi," pravi Alja Dimic, certificirana prehranska terapevtka.

Alja Dimic, certificirana prehranska terapevtka
Alja Dimic, certificirana prehranska terapevtkaFOTO: osebni arhiv

Sredi dvajsetih let začne naše telo izgubljati sposobnost obnove kolagena za približno 1,5 odstotka letno, kar pomeni, da lahko do 45. leta raven kolagena v našem telesu pade tudi za do 30 odstotkov. Na vse slabšo kakovost kolagenskih vlaken v telesu opozarjajo številni znaki na našem telesu: lasje začnejo izgubljati svoj lesk, koža postane manj prožna in elastična, pojavijo se tudi gube, ki postajajo z leti vse bolj izrazite, prizanešeno pa ni niti našim nohtom, ki postanejo vse bolj krhki in lomljivi. Zato je priporočljivo telesu zagotoviti dodaten vir kolagena, ki bo spodbudil naravni proces tvorjenja kolagena. 

Najbolj zastopani kolagen v našem telesu je kolagen tipa 1. Največ (kar 70 – 80 odstotkov) ga vsebuje naša koža, veliko ga je tudi v laseh in nohtih. Njegove molekule se povezujejo v kolagenska vlakna, ki so odporna proti natezni sili in so glavni razlog za čvrsto kožo, močne nohte ter sijoče lase. 

Alja Dimic razkriva 8 vrst hrane, ki spodbujajo tvorbo kolagena

Lizin je na primer esencialna aminokislina, ki se nahaja v jetrih, svinjini, jajcih, mleku rižu, krompirju, …Prolin najdemo v medu in sirotki ter česnu. Za to, da se iz aminokislin v telesu tvori kolagen, pa potrebujemo tudi druga hranila, kot so vitamin C, selen, cink in B vitamine. Cink se nahaja v sezamu, selen v brazilskih oreščkih, C vitamin v papriki in špinači. "Tukaj vidimo, kako zelo je pomembna prehrana, ki skrbi za dobro tvorbo kolagena. Ker pa je le ta pogosto osiromašena in ne jemo tako, kot bi bilo treba, sama že eno leto prisegam na hidrolizirani morski kolagen, ki je v takšni molekulski obliki, da se zlahka absorbira tja, kjer ga potrebujemo. Je resnično takšna oblika, ki se enostavno absorbira in spodbudi rast las in nohtov, obnovo kože, sklepov, kosti, roženice in poskrbi za pravilno tvorbo hormonov,"pojasnjuje Alja Dimic.

Katera je tista hrana, ki spodbuja tvorbo kolagena?
Katera je tista hrana, ki spodbuja tvorbo kolagena?FOTO: iStock

Zakaj je hidrokolagen tako poseben in zagotavlja popolno absorpcijo?

Hidrokolagen ima zelo majhne molekule, kar je nujno, da se res absorbira tja, kjer ga naše telo potrebuje. "Vrsto let sem jemala različne kolagene, pri katerih pa nisem videla učinkov. Zdaj že skoraj eno leto jemljem hidrokolagen in sem resnično navdušena. Najprej so postali bolj trdni moji nohti, kasneje sem imela na glavi karnaenkrat več las, da o dolžini sploh ne govorim. Prej so mi lasje zrasli do določene dolžine, več pa ne. Moja koža ni več tako zelo suha, kot je bila in zdi se mi, da mi pomaga tudi pri moji bolečini v kolku. No, vsaj nič več mi ne poka in me ne boli, ko hodim navzdol."

Katera je tista hrana, ki spodbuja tvorbo kolagena?

Beljakovine:leča, grah, bob, čičerika, fižol, proso, ajda, kvinoja, riž, mandlji, lešniki, makadamija, orehi, soja, laneno in konopljino seme

Vitamin C:zelena listnata zelenjava, paprika, jagodičevje, kivi, brokoli

B vitamini:kvas, kvasni kosmiči, stročnice, oreščki, semena

Cink: ostrige, semena, oreščki, čokolada, kakav, ajda, čičerika, leča, ječmen

Vitamin E: mandlji, koruza, olje pšeničnih kalčkov, repa, proso, ajda

Vitamin A:korenje, jajca, ohrovt, špinača, pomaranče, marelice, sladki krompir

Krom: kakav, ajda, gobe, arašidi, semenke

Omega 3: laneno in konopljino olje, ribje olje, mandlji, lešniki, orehi, špinača, zelenolistnata zelenjava

KOMENTARJI (0)

Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. S klikom na gumb Spletno oko prijavite komentar, za katerega menite, da vsebuje sovražni govor.