Največje zmote o maščobah

Mag. Nadiža Pleškoprehranska coachinja
25.03.2019, 9:12
Dragi moji plesalci in plesalke. In seveda tudi vsi ostali ljubitelji vitalnega in energije polnega življenja. Kar se hrane in prehranskih smernic tiče, sem se sedaj, v skoraj dvajsetih letih raziskovanja, izobraževanja, prebiranja znanstvenih člankov, raziskav in literature ter osebnih izkušenj pri sebi in delu s strankami, že naučila, da tukaj ne obstaja samo en prav oziroma samo ena resnica. In vedno dopuščam možnost, da to, kar se pri prehrani poveličuje danes, bo lahko čez nekaj let veljalo ravno obratno.

 

Ples je šport, ki zahteva veliko energije, ravno tako mišice potrebujejo ustrezna hranila. Zato smo se odločili, da bomo v sklopu projekta S plesom do zvezd velik poudarek dali uravnoteženi prehrani. Poleg številnih zanimivosti, ki jih pripravljamo za vas, smo k sodelovanju povabili priznano prehransko coachinjo mag. Nadižo Pleško, ki bo za vas tedensko pripravljala članke na temo uravnotežene prehrane. Tokrat se je posvetila sladkorju. 

NAGRADNA IGRA: 

Prijave na Sparovo plesno tekmovanje S PLESOM DO ZVEZD so zaključene! Izmed vseh, ki se bodo uvrstili v finale tekmovanja, bo na koncu strokovna komisija pod vodstvom Katarine Venturini izbrala zmagovalca, zmagovalni par ali skupino, ki prejme glavno nagrado - plesno delavnico v Londonu, in sicer v Pineapple Dance Studios. Glasujte TUKAJ in pomagajte svojim favoritom do finala!

Piše: mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja:

Se morda še spomnite gonje proti maščobam dobrih deset let nazaj? Povezali so jih z mnogimi tegobami 'modernega sveta' in na trgovskih policah smo lahko zasledili ogromno povečanje izdelkov z nižjim odstotkom maščob ali pa je bila ta celo v celoti odstranjena.

Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja, za vas vsak teden pripravlja članke na temo uravnotežene prehrane.
Mag. Nadiža Pleško, prehranska coachinja, za vas vsak teden pripravlja članke na temo uravnotežene prehrane.FOTO: Aljoša Rebolj

Težav in zmede, ki so nastale pri tem, je več. Danes vam predstavim dve.

Prvo vidim v tem, da so prišle na slab glas kar vse maščobe. Ni se pa opozarjalo in ozaveščalo o tem, katere maščobe. Ni se izobraževalo ljudi na način, da bi jih opolnomočili pri pravi izbiri, morebitni obdelavi in količini določene maščobe.

Druga težava pa je ta, da se je z vsesplošnim nižjim vnosom maščob v naši prehrani začelo sunkovito zviševanje vnosa navadnega, rafiniranega sladkorja.

In če pogledamo, kaj se dogaja danes – ravno obratno. Danes se bije bitka proti ogljikovim hidratom (o njih pišem že v prihodnjem tednu) in močno poveličuje bogato uživanje maščob.

Tisti, ki me že bolj poznate, veste, da nikoli ne zagovarjam nobene skrajnosti. Seveda, obstajajo določene izjeme (morebitne zdravstvene situacije), ampak v kolikor govorimo na splošno o uravnoteženi in hranil polni prehrani, skrajnost ni potrebna. Prehrana nikoli ni in nikoli ne bo tako enoznačna.

Je pa dejstvo, da naše telo maščobe obvezno potrebuje. Predstavljajo zelo pomemben vir energije. Določene maščobe so tudi esencialne, kar pomeni, da jih moramo zaužiti prav s prehrano. Maščobe predstavljajo tudi topila za maščobo – topne vitamine (A, D, E, K) in v samem telesu povečujejo učinkovitost absorpcije teh vitaminov. So tudi ključna sestavina naših celičnih membran. Pomembno vlogo pa odigrajo tudi pri naših hormonih.

Ključno pri maščobah pa je zame sledeče ... Zelo pomembno je zavedanje, da niso vse maščobe koristne in enako potrebne. Veliko je žal tudi takšnih, ki nam prej škodijo, kot koristijo. Že pretekli teden sem v članku omenila transmaščobe, ki se nahajajo predvsem v industrijskih slaščicah (razni piškoti, napolitanke, kreme, listnato pecivo ...) in pa po drugi strani v ocvrti hrani. Zelo pomembno je tudi dejstvo, kako so maščobe hranjene in seveda tudi, kako z njimi kuhamo.

Hitra prehrana je bogata z nezdravimi maščobami.
Hitra prehrana je bogata z nezdravimi maščobami.FOTO: Dreamstime

Pomembno je torej, da poznamo vsaj osnovne kriterije in dejavnike, ko se odločamo glede uživanja maščob. In ti so:

– Kakovost določene maščobe.

– Vrsta določene maščobe.

– Način postopka pridobitve maščobe, morebitno skladiščenje/hramba in obdelava/segrevanje.

– Razmerje med zaužitimi maščobami.

Se potrudim in tekom našega projekta S plesom do zvezd še kak dodaten članek namenim prav maščobam.

Za konec pa naj vas spomnim na moj recept za SLASTEN ČOKO-LEŠNIK NAMAZ, ki ga najdete TUKAJ! Oreščki, torej tudi lešniki, so namreč predstavniki tako imenovanih 'dobrih maščob'.

Čudovit teden vam želim,

Vaša Nadiža