Zadovoljna.si
Poplave

Osebna rast

Kako se spopasti z anksioznostjo?

A.K.
09. 08. 2023 07.42
0

Občasno doživljanje blage tesnobe je del življenja, saj se skoraj vsak med nami kdaj pa kdaj znajde v primežu neprijetnih občutkov, ki pa običajno tudi hitro minejo. Gre za povsem naraven odziv na zaznano grožnjo, ki nam pomaga, da se izognemo nevarnosti, in nam da energijo, potrebno za soočanje z zahtevnimi situacijami. Drugače pa je s tesnobno (anksiozno) motnjo, ki vključuje ponavljajoče se epizode nenadnih občutkov strahu, napetosti in zaskrbljenosti ter motijo vsakodnevne aktivnosti in močno poslabšajo kakovost življenja.

Kakšni so simptomi in znaki tesnobnih motenj? 

Tesnoba ima lahko mnogo obrazov, kaže pa se na različnih nivojih delovanja. Na čustveni ravni se pojavljajo strah, napetost, razdražljivost, čustveno nihanje in jokavost. Na miselni ravni nastajajo težave s koncentracijo, negativne misli (npr. "Zmešalo se mi bo. Ne morem več."). Na telesni ravni se pojavljajo pospešeno bitje srca, potenje, slabost, tresenje, cmok v grlu in napetost v mišicah. Na vedenjski ravni pa se pojavljata nespečnost ter izogibanje sprožilcem tesnobe – krajem, situacijam in osebam. O tesnobni motnji govorimo takrat, ko tesnoba traja dolgo ali večino časa, je intenzivna in se pojavlja v situacijah, ki takšnega odziva ne zahtevajo.

Kaj povzroča tesnobo? 

Zakaj tesnoba nekatere prizadene bolj kot druge, še ni popolnoma znano. K razvoju tesnobne motnje naj bi prispeval preplet številnih dejavnikov, med katere stroka najpogosteje uvršča genetske, okoljske in osebnostne.

Dejavniki tveganja vključujejo: 

- družinsko anamnezo (verjetnost za razvoj tesnobe je večja, če jo imamo v družini),

- ponavljajoče se stresne situacije (težave na delovnem mestu, razhod z ljubljeno osebo, smrt, negotove razmere),

- travmatična izkušnja in zlorabe (fizične, spolne, čustvene, finančne, verbalne),

- življenjsko ogrožajoči dogodki (npr. prometna nesreča),

- nosečnost in porod,

- zdravstvene težave (npr. astma, sladkorna bolezen, bolezni srca, hormonske težave),

- kofein (pretirano pitje kave),

- tip osebnosti (perfekcionisti, slaba samopodoba, potreba po kontroli, nizka raven samospoštovanja, čustvena nestabilnost). 

Obstaja veliko različnih tehnik in aktivnosti, ki so lahko v pomoč tako pri spopadanju s stresom kot tudi v boju s tesnobnostjo.
Obstaja veliko različnih tehnik in aktivnosti, ki so lahko v pomoč tako pri spopadanju s stresom kot tudi v boju s tesnobnostjo.FOTO: iStock
Kako in zakaj meditirati ter kakšni so učinki?
Preberi še
Kako in zakaj meditirati ter kakšni so učinki?

Kako si lahko pomagamo?

Obstaja veliko različnih tehnik in aktivnosti, ki so lahko v pomoč tako pri spopadanju s stresom kot tudi v boju s tesnobnostjo. Pomembno je, da vsak najde način, ki mu je najbližje in za katerega čuti, da mu pomaga. Na prvem mestu je zagotovo redno gibanje, saj že krajši sprehod pomaga pri izboljšanju počutja in zmanjšanju napetosti. 

Še boljše je, če v svojo tedensko rutino umestite intenzivnejšo vadbo, kot je denimo hitra hoja, tek ali katera druga športna aktivnost. Pomembno je tudi, da si med vsemi obveznostmi znate vzeti čas zase –  poskusite se vključiti v dejavnosti, ki so vam blizu (npr. tečaji, hobiji). 

Koristne so tudi različne tehnike sproščanja, kot so meditacija, čuječnost, joga, globoka mišična relaksacija, samohipnoza in zavestno dihanje. Če čutite, da vas pitje kofeina, energijskih pijač, pravega čaja in alkohola vznemirja, se jim je bolje izogniti oziroma vsaj za nekaj časa prekiniti njihovo uživanje. Enako velja za cigarete. Naučite se kontrolirati svoje notranje samogovore oziroma miselne vzorce.

'Vsaka misel, ki jo ustvarimo, ima takojšen učinek na biokemijo celice'
Preberi še
'Vsaka misel, ki jo ustvarimo, ima takojšen učinek na biokemijo celice'

Kdaj je pomembno poiskati pomoč? 

Včasih se zgodi, da tesnobna občutja postanejo zelo intenzivna in nikakor ne minejo. Zagotovo je pomembno poiskati pomoč, če:

– imate občutek, da vas nenehno skrbi in to moti vaše delo in odnose,

– se že dlje časa počutite depresivno, brez prave volje in smisla,

– imate občutek, da vas nenehno preplavljajo strah, nemir in drugi neprijetni občutki, in si pri tem ne znate pomagati,

– imate občutek, da ste sami storili vse, da bi tesnobo zmanjšali, a neuspešno.

Viri: NIJZ / MentalHealthOrg

KOMENTARJI (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV

Piškotki

To spletno mesto uporablja piškotke. S piškotki zagotavljamo boljšo uporabniško izkušnjo, enostavnejši pregled vsebin, analizo uporabe, oglasne sisteme in funkcionalnosti. S klikom na »Strinjam se« dovoljuješ vse namene obdelave. Posamezne namene pa lahko izbiraš in urejaš s klikom na »Nastavitve piškotkov«. Več o piškotkih lahko prebereš tukaj.

Omogoči uporabo piškotkov za ogled video vsebin, za boljše delovanje in napredno oglaševanje in si ob pregledu vsebin zagotovi optimalno uporabniško izkušnjo. S klikom na »Strinjam se« dovoljuješ vse namene obdelave. Posamezne namene pa lahko izbiraš in urejaš s klikom na »Nastavitve piškotkov«. Več o piškotkih lahko prebereš tukaj.


ISSN 2630-1679 © 2021, Zadovoljna.si, Vse pravice pridržane Verzija: 324