Kako na naraven način ublažiti menstrualne bolečine?

Špela Zupan
07.04.2021, 7:46
0
Mnoge pestijo boleče menstruacije, zato posegajo po protibolečinskih tabletah in drugih zdravilih. Kaj pa, če bi si raje pomagale na naraven način?

Menstruacija za nobeno žensko ni prav prijetna, če jo spremljajo še hude bolečine, je še toliko bolj mučno. Čeprav praviloma ne gre za resno bolezensko stanje, menstrualne bolečine lahko kar precej vplivajo na vsakdanjik, na splošno počutje in razpoloženje.

Bolečine so različne - lahko so stalne ali občasne v obliki krčev ali zbadanj v spodnjem delu trebuha in se lahko pojavijo že tri dni pred začetkom menstruacije. "Najbolj pogoste menstrualne težave žensk so vsekakor boleče menstruacije ali dismenoreja. To pomeni, da ženska v času menstruacije, največkrat prvi ali drugi dan ali pa že nekaj dni prej v spodnjem delu trebuha čuti bolečino, ki lahko izžareva tudi v stegna ali križ. Ob bolečini se lahko pojavlja utrujenost, glavobol, slabost, težave pri odvajanju," je pojasnila licencirana svetovalka za naravno plodnost, RDT-terapevtka in dipl. med. sestra Alison Kogoj.

PREBERI ŠE
Kako si lahko pomagate pri vaginalnih težavah?

Cink in kalcij pomagata pri krčih in napihnjenosti, svetujejo se vitamina B in D ter magnezij, ki pomagajo sprostiti mišice in posledično blažijo menstrualne krče.
Cink in kalcij pomagata pri krčih in napihnjenosti, svetujejo se vitamina B in D ter magnezij, ki pomagajo sprostiti mišice in posledično blažijo menstrualne krče.FOTO: iStock

Pri bolečih menstruacijah je treba najprej ločiti, ali gre za primarno ali za sekundarno dismenorejo. "Za primarno dismenorejo je značilno, da v rodilih ne najdemo patološkega stanja; bolečina je samo posledica povečane sinteze prostaglandinov v steni maternice, ki igrajo pomembno vlogo pri krčenju maternice v času menstruacije. V primeru sekundarne dismenoreje govorimo o nekem patološkem stanju v ženskih rodilih, ki je tudi razlog za bolečino, na primer endometrioza, adenometrioza, polipi, miomi, okužba medeničnega dna in tako dalje," je razložila.

Za primarno dismenorejo je značilno, da so menstruacije boleče že od mladosti, da bolečina običajno traja od dva do tri dni in da ženska kljub bolečini lahko deluje. "Za sekundarno dismenorejo so značilne dlje trajajoče bolečine. Bolečina je lahko prisotna že pred menstruacijo ali pa traja celoten čas krvavitve, močna bolečina se lahko pojavlja tudi v času ovulacije in po spolnem odnosu. Za sekundarno dismenorejo je tudi značilno, da se pojavi v poznejšem obdobju ženske, torej ni prisotna že od mladosti, in da je bolečina lahko tako močna in izrazita, da žensko močno ovira že ob vsakodnevnih opravilih," je opozorila.

Za menstrualne težave je najprej smiselno odkriti vzrok, da jih lahko nato odpravimo, pravi Alison Kogoj.
Za menstrualne težave je najprej smiselno odkriti vzrok, da jih lahko nato odpravimo, pravi Alison Kogoj.FOTO: osebni arhiv

Za sekundarno dismenorejo je ključno odkriti vzrok za bolečino in ga ustrezno zdraviti. Primarno dismenorejo pa lahko omilimo z majhnimi, a pomembnimi spremembami življenjskega sloga. Začnemo lahko s spremembo prehrane. "Predelana hrana, hitro pripravljena hrana, sladkor in transnasičene maščobne kisline pripomorejo k večji sintezi prostaglandinov v steni maternice, kar posledično povzroča napetost oziroma bolečino. V drugi fazi cikla, torej po ovulaciji, se zato priporoča, da ženska zmanjša vnos nezdrave hrane, sladkarij in sladkih pijač. Ženske, ki sicer uživajo veliko mlečnih izdelkov, pa naj v obdobju po ovulaciji zmanjšajo še vnos mlečnih izdelkov," svetuje.

Priporočajo pa se zdrave maščobe, ki so v ribah, avokadu, oreščkih, semenih, oljih, skuti in jajcih ter ki so nujno potrebne za sintezo hormonov v telesu, ter zelena zelenjava in začimbe, ki so naravni antioksidant. "Velika pomoč pri bolečih menstruacijah je tudi magnezij, ki naj ga ženske z bolečimi menstruacijami redno jemljejo, pogosto pa svetujem tudi omega-3 ali svetlinovo olje," je nanizala. Menstrualne bolečine in krče blažita tudi ingver in ognjič, ki ju lahko uživamo sveža v obliki poparka ali si privoščimo čaj. Koprive so izjemno dobre predvsem, če bolečine spremlja tudi močna krvavitev, saj so polne železa. Lahko jih posušite in zaužijete kot čaj ali v vodo namočite mlade koprive, jih odcedite skozi gazo in napitek spijete po požirkih. Cink in kalcij pomagata pri krčih in napihnjenosti, svetujejo se vitamina B in D ter magnezij, ki pomagajo sprostiti mišice in posledično blažijo menstrualne krče.

PREBERI ŠE
Katera prehranska dopolnila je priporočljivo jemati po 30. letu?

Pri blaženju menstrualnih bolečin je izjemnega pomena tudi telovadba.
Pri blaženju menstrualnih bolečin je izjemnega pomena tudi telovadba.FOTO: Dreamstime

Pri blaženju menstrualnih bolečin je izjemnega pomena tudi telovadba, saj je dokazano, da imajo ženske, ki redno telovadijo, praviloma bolj redne cikluse z manj obilnimi krvavitvami in bolečinami. Intenzivnejša se svetuje med in nekaj dni po ovulaciji, saj tako telesu pomagate izločiti odvečni estrogen, v obdobju ovulacije pa ima ženska tudi naravno več energije in moči, ki jo mora nekje porabiti, je pojasnila Alison Kogoj. "Pred oziroma v prvih dneh menstruacije pa je lahko bolj utrujena in nič ni narobe, če takrat več počiva ali se poslužuje bolj lahkotne vadbe," je dodala. Tedaj so denimo priporočljivi hoja, joga, pilates.

Našteti so nekateri ukrepi, ki preventivno pomagajo. "V kolikor gre za primarno dismenorejo, se bodo ob takšni preventivi bolečine zmanjšale oziroma jih ne bo več. Če gre za sekundarno dismenorejo, pa bodo razlike v boleči menstruaciji le minimalne ali sploh ne bo nobene razlike," je poudarila. A preventivne ukrepe ste v ciklusu zamudili, če že nastopi bolečina, in Alison Kogoj takrat priporoča počitek, da se lahko telo umiri in obnovi, zaradi česar tudi bolečina postane znosnejša.

V času boleče menstruacije večini žensk prija tudi toplota, pri čemer je po njenih besedah pomembno, da si ženska najprej ogreje stopala in si nato pogreje trebuh. "Ko so stopala topla, bo učinek toplote dosegel tudi trebušni del," je poudarila. Lahko uporabite termofor ali grelne blazine. Priporoča se tudi nežna krožna masaža trebuha, najbolje z masažnim oljem sivke, rožmarina ali kamilice. 

Menstruacije so lahko boleče tudi zaradi nepravilne prehrane. Levo so živila, ki jih je dobro uživati med menstruacijo, desno živila, ki se jim je bolje izogibati.
Menstruacije so lahko boleče tudi zaradi nepravilne prehrane. Levo so živila, ki jih je dobro uživati med menstruacijo, desno živila, ki se jim je bolje izogibati.FOTO: Dreamstime

PREBERI ŠE
4 razlogi, zakaj imate lahko močno menstruacijo

Po njenem nasvetu si lahko pomagate s sproščanjem in "eden izmed načinov je tehnika vizualizacije, ko si ženske predstavljajo, kako vsa težka občutja v njej odnaša krvavitev in čisti njihovo telo," je razložila. Ob vsem je torej pomembno tudi čustvovanje. "Jaz ženskam pogosto rečem, naj bodo pozorne, kakšne misli in občutki jih prevzemajo v času bolečine. Velikokrat mi pojasnijo, da so takrat jezne na bolečino in same nase, ker jih boli. A prav jeza nase, občutki krivde in sabotiranje sebe povečajo telesno bolečino. Takšne občutke je potrebno opustiti," je poudarila. 

Da, res. Edinstvene ste in sprejmite "tiste dneve v mesecu" kot prestiž in ne kot prekletstvo. Četudi jih spremljajo bolečine, saj prinašajo še mnogo, mnogo več. Menstrualne bolečine so dejansko le postranski izziv, ki jih lahko preženete na različne naravne načine - s prehrano, telovadbo, masažami, toploto in ... nenazadnje ... s pozitivnim razmišljanjem. Zato ... imejte se rade, sprostite se, dihajte, uživajte ... bodite Zadovoljne. Menstruacija je samo (nujen) del življenja, je dar, ki vas naredi ženske, ženstvene, mame. To pa ni kar nekaj nepomembnega, kajne?

Zadovoljna.si
Zadovoljna.siFOTO: POP TV