Koristni nasveti, kako jeseni ostati zdrave

Špela Zupan
16.09.2020, 7:24
0
Jesen: poleg čudovitih tisočerih barv prinaša daljše noči, manj sonca, večje temperaturne razlike ... in prehladna obolenja. A na srečo lahko veliko, veliko naredite kar sami, da boste vseeno ostali zdravi.

Po dopustniškem in bolj brezskrbnem poletju se jeseni večina znova vrača v stare, bolj ustaljene tirnice. V službo, v več stresnih situacij, v nenehno hitenje. Vse bolj se zdi, da je manj in manj dragocenega "časa samo zase". A vendarle ni nujno, da je tako. Vseeno si lahko vsak dan privoščite vsaj nekaj minut za sprehod, jogo, kavico s prijateljico, sproščanje, dihalne vaje, pisanje dnevnika ... Kar koli. Kar vam je najbolj blizu, kar vas najbolj veseli, kar vas sprosti. Namreč, s "časom samo zase" in izogibanju stresa si boste nabrali novih moči in boste bolj pripravljeni na nove izzive. Tudi in predvsem, kar se tiče zdravja - največjega bogastva. Namreč, z jesenjo prihaja tudi obdobje prehladnih obolenj, ki bi se jim brez dvoma vsi po vrsti zelo, zelo radi izognili. Zato pa potrebujete močan imunski sistem, da boste odporni in da se boste lažje borili proti virusom in bakterijam. 

PREBERI ŠE
Se vračate v službo? S temi triki okrepite imunski sistem

Poleg izogibanju stresa je pomemben dejavnik pri krepitvi odpornosti "sončni" vitamin D, ki vam ga lahko začne primanjkovati v sivih in deževnih jesenskih dneh. Številne raziskave so pokazale, da imajo posamezniki z zadostno količino tako imenovanega "sončnega vitamina" manj viroz, ob morebitnem obolenju pa blažji potek bolezni. Zaradi pomanjkanja sonca in več preživetih ur v pisarni je jeseni zelo priporočljivo nadomestiti izpad pomembnega vitamina, ki igra pomembno vlogo pri krepitvi odpornosti, delovanju imunskega sistema, presnovi fosfatov in kalcija ter krepitvi kosti, obenem pa naj bi dobro vplival na splošno počutje in razpoloženje. V hrani ga lahko dobite z mastnimi ribami, kot sta tuna in losos, oreški, gobami, jajci, mlekom in mlečnimi izdelki.

Vitamin D pozitivno deluje na imunski sistem. V živilih ga najdemo v mastnih ribah, oreških, gobah, jajcih, mleku in mlečnih izdelkih.
Vitamin D pozitivno deluje na imunski sistem. V živilih ga najdemo v mastnih ribah, oreških, gobah, jajcih, mleku in mlečnih izdelkih.FOTO: Dreamstime

Z zdravo prehrano, predvsem z uživanjem dovolj svežega sadja in zelenjave, boste v telo vnesli vitamine, minerale, pomembna hranila, vlaknine, antioksidante in nenazadnje tekočino. Odlični za povečanje odpornosti so zelje, zelena, rukola in zelena solata, radič, špinača, ohrovt, korenček, repa, paprika. Iz cvetače, brokolija, bučk lahko skuhate okusne zelenjavne juhe, ki vas bodo grele v deževnih jesenskih dneh, za zajtrk pa si lahko naredite zelenjavno-sadni smoothi z ovsenimi kosmiči. Za višek odpornosti se izogibajte sladkorju in nasičenim maščobam, saj med drugim pospešijo vnetne procese.

Enostaven recept za zdravo, kremno juhico: čebulo in lahko tudi česen popražite na olivnem olju. Dodajte katero koli zelenjavo ali mešanico različne zelenjave, manjši krompir ali sladek krompir, sol in začimbe po želji, ter zalijte z vodo. Kuhajte približno 20 minut, nato pa vse skupaj zmešajte s paličnim mešalnikom. Dober tek!

Preverite še recept za kremno juho iz pečene muškatne buče ...

Pri sezonskem sadju lahko izbirate med hruškami, slivami, grozdju, kakiji in seveda jabolki, saj "eno na dan odžene zdravnika stran". Limone, pomaranče, klementine in drugi citrusi ter kivi so odličen vir vitamina C, imunski sistem pa boste okrepili tudi s česnom, ingverjem, sončničnimi semeni in oreški, med katerimi sta lokalno jesenska in najpogostejša pri nas izjemno okusna oreh in lešnik. S čičeriko in piščančjim mesom boste dobili vitamin B6, folna kislina je v fižolu, leči, bučah, za zdravo črevesje pa poskrbijo jogurti, kislo mleko, kefir, kislo zelje in kisla repa. Obenem ne smete pozabiti zaužiti dovolj tekočine, najbolje vode, čaja in nesladkane limonade. Skušajte se odreči alkoholu in sladkim pijačam.

PREBERI ŠE
Kaj jesti jeseni za dober imunski sistem?

Pomemben dejavnik je seveda higiena, predvsem redno in pravilno umivanje rok. Zelo je pametno še posebej zdaj bolj kot kdaj koli razkuževati mobilni telefon, tipkovnico, tablico. Izjemno vlogo pri ohranjanju zdravega imunskega sistema igra tudi spanje. Nujno je, da se dobro naspite, pri čemer skušajte vsako noč spati vsaj sedem ur v kosu. Po možnosti se v posteljo odpravite prej kot običajno, kar bo morda lažje tudi zaradi krajšnjih dni, in recimo telovadite zjutraj. In še nekaj - pred in po spanju dobro prezračite spalnico, da bosta v prostor prišla svež zrak in kisik.

Skrbite za svoj imunski sistem, da se boste lažje spopadale z virusi in bakterijami. Krepite ga z zdravo prehrano, redno telovadbo (najbolje na svežem zraku) in trdnim krepčilnim spancem.
Skrbite za svoj imunski sistem, da se boste lažje spopadale z virusi in bakterijami. Krepite ga z zdravo prehrano, redno telovadbo (najbolje na svežem zraku) in trdnim krepčilnim spancem.FOTO: Dreamstime

Bodite Zadovoljni!

Zaradi krajših dni in nestanovitnega vremena jesen poleg sezone prehladov lahko prinese skušnjavo, da bi se polenili in na kavču jedli nezdravo hrano, namesto da bi uživali na sprehodu v naravi. A ne popuščajte! Raje pojdite ven na zrak, namesto, da bi pojedli "samo še en čokoladni piškot". Oblecite se po sistemu čebule. Zjutraj in zvečer je že mrzlo, čez sončen dan se lahko ozračje vseeno močno segreje. Preveč oblečeni se lahko potite, mokra oblačila in mrzel veter pa niso ravno najboljša kombinacija, če želite ostati zdrave. S seboj vzemite jakno in dežnik ter ročno svetilko za vsak slučaj, če bi vas ujela tema.

PREBERI ŠE
Preženite utrujenost!

Recept za zdravo jesen je torej - telovadite, zdravo jejte in dovolj spite. In ne pozabite na smeh. Izredno pomembni pri vsem so namreč pozitivno razmišljanje, sreča, veselje, ljubezen, zadovoljstvo. Zato slednjemu posvetite največ časa ... da boste resnično Zadovoljni.

Pa lepo jesen vam želim! Naj traja. Boste videli, kot bi mignil bo spet poletje!